1. Podstawowe informacje dotyczące BIP
Dnia 6 września 2001r. uchwalona została ustawa o dostępie do informacji publicznej (t. j.: Dz. U. z 2015 r., poz. 2058 z późn. zm.), która określa zasady i tryb dostępu do informacji publicznej. Ustawa wylicza również podmioty zobowiązane do udostępniania informacji publicznych.
Celem ustawy jest wprowadzenie jednolitych zasad udostępniania informacji publicznych, w postaci urzędowego publikatora teleinformatycznego - Biuletynu Informacji Publicznej.
W rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej (Dz. U. Nr 10, poz 68) określone zostały między innymi szczegółowe wymagania dotyczące układu ujednoliconego systemu stron Biuletynu Informacji Publicznej. W rozporządzeniu określono również budowę Podmiotowych Stron BIP.
Zgodnie z nim Podmiotowa Strona BIP zawiera:
1) logo (znak graficzny) BIP, umieszczone w górnej części strony;
2) adres redakcji strony podmiotowej BIP;
3) imię i nazwisko, numer telefonu, numer telefaksu i adres poczty elektronicznej co najmniej jednej z osób redagujących stronę podmiotową BIP;
4) instrukcję korzystania ze strony podmiotowej BIP;
5) menu przedmiotowe;
6) moduł wyszukujący.
2. Obsługa BIP
Strona podmiotowa BIP, na której się Państwo znajdujecie została stworzona zgodnie z powyżej wymienionymi przepisami. Miejscem pierwszej selekcji danych jest menu z prawej strony. Tu umiejscowione są główne kategorie. Klikając na któryś z odnośników zostaną Państwo automatycznie przekserowani na wybrana podstronę. W treści wiadomości znajdziecie Państwo odsyłacze do innych podstron naszego serwisu.
Biuletyn zawiera elementy określone w rozporządzeniu, jak i elementy dodatkowe:
1) „Menu Przedmiotowe” – zawiera informacje publiczne udostępnione w BIP przez dany podmiot. Jego struktura, jak i zawartość merytoryczna mogą być modyfikowane przez redaktora BIP;
2) „Redakcja” - kategoria znajdująca się w dolnej części menu przedmiotowego. Zawiera wszelkie dane dotyczące osób redagujących podmiotową stronę BIP;
3) „Instrukcja korzystania” – kategoria znajdująca się w dolnej części menu przedmiotowego. Umożliwia ona zapoznanie się z zasadami użytkowania Biuletynu;
4) „Załatwianie spraw” – kategoria znajdująca się poniżej „Instrukcji obsługi”. Określa ona sposób dostępu do informacji niepublikowanych w BIP, ze względu na wyłączenia przewidziane przez odpowiednie przepisy prawa;
5) „Wizyty na stronie” – informacja w lewym dolnym rogu ekranu i określa liczbę wyświetleń podmiotowej strony BIP (liczbę wejść na stronę), od dnia uruchomienia strony;
6) „Szukaj” – funkcja znajduje się w menu głownym z lewej strony. Pozwala on na wyszukiwanie interesujących nas informacji, poprzez wpisanie słowa lub frazy (po wpisaniu danego słowa lub frazy wyświetlą się wszystkie opublikowane w na stronie internetowej oraz stronie BIP anaszej szkoły rtykuły zawierające interesujące nas słowo lub frazę.
3. Dodatkowe elementy BIP
„Drukowanie artykułów” – funkcja umożliwiająca drukowanie artykułów opublikowanych w BIP poprzez kliknięcie na ikonkę drukarki w prawym górnym rogu artykułu.
„Generowanie artykułu do pliku pdf” – funkcja umożliwiająca drukowanie artykułów opublikowanych w BIP poprzez kliknięcie na ikonkę kartki w prawym górnym rogu artykułu.
„Poleć znajomemu” – opcja ta umożliwia na wysłanie artykułu poprzez pocztę elektroniczną poprzez kliknięcie ikonki koperty w prawym górnym rogu.
„Odnośnik do strony głównej BIP” – logo (znak graficzny) BIP, umieszczone w górnej części strony podmiotowej BIP umożliwiający przejście na stronę główna BIP (www.bip.gov.pl) poprzez klikniecie w logo.